Sidor

söndag 23 december 2018

Veckans julälskare: En underbar jul

Dan före dopparedan och det har blivit dags att presentera årets sista person i Veckans julälskare. Jätteroligt att så många velat vara med, det har inspirerat och varit mysigt!

Veckans julälskare är känd under namnet @enunderbarjul och är ett av de konton jag följt längst. Hon är bra på julspaning, adventskalendrar och julmysiga bilder.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Förväntansfull, traditionell och lugn

Varför är du en julälskare?
Enda sedan jag var liten har julen varit en magisk tid för mig. Alla dofter från julmaten till julblommorna, musiken, julgranen, pyntet, stämningen och förväntningarna. Både mina föräldrar och far- och morföräldrar har bidragit med allt detta och jag har så många fina minnen från mina barndoms jular. Mormor som bakade struvor och pyntade med gammaldags tomtar, morfar som släpade hem granen... Farfar som gjorde de allra finaste julbyar och tog med oss barnbarn ut på den åriga julklappsjakten tillsammans med farmor som brukade bakade de godaste mandelmusslorna.

Topp 3: Det bästa med julen?
Bortsett från att få umgås med nära och kära, så skulle jag säga förväntningarna, stämningen och julmaten.

Har du någon annorlunda jultradition?
Jag är nog en rätt så traditionsbunden julperson och vår familj har ingen annorlunda jultradition. Men det är kanske något man borde införa och göra till något speciellt?!

Varför instagrammar du om julen?
Hösten 2015 snubblade jag, till min stora glädje, över ett Instagramkonto med endast julrelaterade inlägg. Jag kände direkt att detta är ju något för mig, jag som alltid älskat julen. Så det blev helt enkelt det bästa tillfället att få dela med mig av min julglädje och själva resan fram till advent, tillsammans med andra som uppskattar det lika mycket som jag själv.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Det måste vara att jag redan i slutet av sommaren så smått börjar titta runt på nya idéer och inspiration inför säsongen. Pyssel, dekorationer, julgodis och julbak står högst upp på söklistan... Och oftast hittar jag en del idéer som sätts i verket och en del som kanske får vänta tills året därpå.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Mitt allra bästa tips för att skapa en lugn och fröjdefull jul är att börja i god tid. Skriv upp en lista på vad just Du tycker är viktigt. Måste man laga allt julgodis själv eller går det bra att köpa en fin chokladask att ställa fram på julafton? Behöver vi ha 6 olika sorters sill eller går det bra med 3? Var inte rädd att delegera ut uppgifter till gästerna och övriga familjemedlemmar, så alla hjälps åt så även Du hinner njuta av julen. Men framför allt; Strunta i alla förväntade måsten. Det blir jul ändå!

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
Försök hålla så högre kvalité som Du bara kan på dina bilder och texter, oavsett om Du lånar bilder eller tar egna. Själv tycker jag om att se en fin bild och läsa en liten text relaterat till just den bilden. Skriv om och fotografera bara det som Du själv tycker om och inte det som Du tror att andra vill se. Gillar Du inte att pyssla, så gör inte det. Gillar Du att baka, så dela t.ex. dina bästa recept, tips och idéer. Undvik att känna dig stressad med att få ut x-antal inlägg om dagen. Vänta hellre tills Du har något som Du verkligen vill dela med dig av. Less is more! Men viktigast av allt är att inte glömma bort att ha roligt och integrera gärna med andra trevliga och lika jultokiga instagrammare.

Vem skulle du vilja att jag ställer de här frågorna till?
 Det finns så många fina julkonton att välja mellan men valet föll denna gången på ”Jul hos jenny”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar