Sidor

söndag 6 december 2020

Veckans julälskare - Julen365

Om en föds efter att ens mamma burit en tung back med julmust kan en väl inte bli annat än en julälskare? Idag får vi läsa mer om kvinnan bakom julen365 på instagram, ett konto fullt av julinspiration i alla dess former!

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Nostalgisk, röd/grön och pysslig.

Varför är du en julälskare?
Min mamma lyfte en back med julmust fem dagar innan jul och så gick vattnet åtta veckor för tidigt. Det blev ett decemberbarn av mig och jag antar att det har spelat in. Mo
rmor, mamma, farmor, skolan och andra runt mig har alltid ordnat det stämningsfullt runt jul.

Topp 3: det bästa med julen?
Smakerna, det ombonade hemmet och ljuset.

Har du någon annorlunda jultradition?
Alla är normala enligt mig :-) och jag tror inte att jag har så mycket som sticker ut. Jag väljer ut en sommardag där jag lyssnar på julmusik, men bara just på den dagen. Jag väntar till mellandagsrean och köper då en massa julmarsipan för halva priset. Lägger alltid skumtomtar i mikron i ett par sekunder för att få till en viss konsistens.

Varför instagrammar du om julen?
Julen är ett stort intresse och en hobby för mig. Jag brukar jämföra med att den som gillar amerikanska bilar inte slutar att tänka på bilen för att den står i garaget över vintern.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag får alltid något drömskt i blicken om julen kommer på tal och vill fortsätta prata om det även om andra snabbt lämnar ämnet. :-) Det märks också på loppisar där jag alltid letar tryckta juldukar från 50-60-tal (och annat julpynt) året runt. Ibland skåpäter jag mandlar och russin ihop för att få en julkick. Det märks nog också i januari där jag drar nytta av att det just varit en jul för att planera för nästa. Då handlar jag vissa grejer på rea för att lägga på lager och skriver även ner vad som varit bra och mindre bra med julen som gått för att ha med mig det till nästa jul.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Häng inte upp allt på julafton! Dess finns massor av dagar mellan 1 advent och nyår att träffas och hitta på mysiga saker. Sprid ut traditionerna.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
Hitta en inriktning! Har du ett speciellt intresse inom julen, bor och pyntar du på något särskilt sätt? Döp kontot till något som anknyter till det, lyft fram inriktningen i bilderna och skriv tydligt i din bio-text vad följaren bjuds på för typ av ämnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar