Sidor

måndag 3 oktober 2016

Bloggstafett: Julens bästa strumpor

Nu är det dags att köra igång bloggstafetten! Hela schemat hittar du här.

 
Kalla golv, promenader eller lek utomhus, att komma in från kylan. Det finns flera tillfällen då fötterna kan bli kalla under vintern. De där snygga vinterskorna är sällan de varma skorna en behöver när temperaturen sjunker. Då är det skönt att trä på ett par varma stickade strumpor.

För några år sedan ville jag lära mig att sticka sockor. Jag köpte hem garn och stickor, letade upp ett mönster och började lägga upp maskor. Rätt snart insåg jag att stickbeskrivningar kan vara ganska svårtydda för en som inte är van. Det vill säga en sådan som jag. Efter lite sökande hittade jag en serie på youtube där användaren Pernilla Einarsson visar hur en stickar sockor. Från början till slut. Tack vare de här videorna lärde jag mig att sticka strumpor. Det är lätt att följa med, och eftersom varje moment har en egen video, är det lätt att hitta rätt och/eller återvända. Toppen!

Om du vill börja sticka kan jag rekommendera att köpa ett flerfärgat garn. Det finns många fina att köpa, till exempel det ovan. Att garnet byter färg gör det roligare att sticka. När jag stickade helblå strumpor tröttnade jag lättare... Har du lätt för att bli rastlöst, vilket jag kan bli ibland, kan jag rekommendera dig att göra något samtidigt som du stickar. Kanske titta på den där serien du aldrig hinner se, lyssna på en pod eller titta på film. Eller bara njuta av en stunds handarbete.

Vill du lära dig sticka strumpor? Kolla in första videon här:

Nästa inlägg i stafetten hittar du på En fin jul i morgon.

1 kommentar:

  1. Riktigt mysigt med ett par sköna raggsockor när det är kallt ute, ska bli kul att följa resten av bloggstafetten :)

    SvaraRadera