Sidor

söndag 25 november 2018

Veckans julälskare: Jul med Ela

Denna vecka intervjuar jag Jul med Ela som nu gör sin andra säsong som julbloggare. Hon driver en personlig blogg där hon delar med sig av sin juliga vardag (när vännerna tröttnar på julsnacket i augusti, vem känner inte igen sig i det? ;) ).

Från den traditionsenliga frukosten.
Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Julbaksglad, pyntig och röd.

Varför är du en julälskare?
Jag har alltid älskat julen, ända sedan jag var liten. Jag älskar den förväntan som ligger i luften hela december. Jag älskar hur man umgås mer med nära och kära och att det alltid är återkommande traditioner. Jag älskar att man får baka lussebullar, pepparkakor och annat gott (framförallt gillar jag att man får äta det). Jag har haft turen att alltid haft bra jular i min barndom vilket gör att jag alltid känner glädje, lycka och värme när jag tänker på julen.

Topp 3: det bästa med julen?
Oj svårt… Topp 3 för mig är nog 1. Gemenskapen, 2. Julbaket,
3. Traditionerna.

Har du någon annorlunda jultradition?
Annorlunda och annorlunda, vi har ett julbak varje år där vi bakar bröd som vi ska ha till julbordet. Detta brödet har funnits på min mammas sida i flera generationer och när vi gör detta samlas vi flera generationer, min syster och jag, vår mamma och vår mormor och bakar massor av det godaste brödet jag vet. Tidigare bakade min mormors mor ihop med mormor och hennes syster och deras döttrar för att hela släkten skulle få bröd till julbordet. Utan detta brödet är det ingen riktigt jul och jag hoppas att detta är en tradition jag kan föra vidare till förhoppningsvis framtida barn.

Varför bloggar/instagrammar du om julen?
För att de i min närhet tröttnade på mitt tjat om julen som börjar i början av augusti. Nu kan jag skriva av mig när jullängtan blir för stor och det är kul att dela med sig till dem som är lika jultokiga som mig. Sen är det som en härlig juldagbok att gå tillbaka till och se vad man har gjort tidigare år, det är mysigt.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Under vår och sommar är jag ganska lugn, då finns det mycket annat att njuta av och vara glad för. Direkt efter jul är jag lite deppig och sen när sommaren går mot sitt slut och dagarna blir kortare, då börjar jullängtan och då får folk runt omkring mig höra det.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Gör det du känner för. Julen är en tid man ska njuta och göra precis så mycket som man själv känner för. Sätt inte massa press på dig själv för att saker måste eller borde vara på ett visst sätt. Försök att inte dras med i julstressen utan ta det som det kommer. Julen kommer bli av oavsett om du har rullat dina egna köttbullar eller inte, det är inte det som kommer kommas ihåg i slutändan.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
Jag är en rookie på detta själv, jag tror bara att det är att köra på om man är intresserad av att testa. Titta på andra julbloggare och instagrammare, hitta din inspiration där men försök få till din egen touch. Det finns inga måsten och det är det som är så skönt. Visa vad julen är för dig, det är det som är det roligaste att läsa.

Vem skulle du vilja att jag ställer de här frågorna till?
När jag började läsa julbloggar för flera år sedan så var Emmas julblogg en av dem jag fastnade för, det hade vart kul att se vad hon svarade på detta. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar