Sidor

söndag 1 november 2020

Veckan julälskare - Julmyz

Idag ska vi lära känna kvinnan bakom instamgramkontot Julmyz där hon visar härligt juliga och stämningsfulla bilder. Ni bara måste läsa hennes beskrivning om varför hon är en julälskare här nedan - den magisk!

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Pysslig, gammaldags och neutral.

Varför är du en julälskare?
Har alltid älskat julen! Var med och sjöng i kör och var med i kyrkan på advent, Lucia och alla andra dagar som "byggde upp för julen". Inte minst så var det ju även övning inför då vi skulle sjunga. Har starka minnen från när jag firade jul hemma hos min mormor och morfar med hela tjocka släkten. Det gjorde vi vartannat år, vartannat år hos dem och vartannat hos farmor och farfar. Halmpynt och andra spännande saker hängde i granen, som man kunde sitta och titta på lääänge. Och såklart den maffiga högen med paket som redan låg under granen. Alla var glada, sjöng och gjorde allt för att vi barn skulle få ha en härlig jul! Kalle Anka, åka pulka i den jättestora backen och att längta efter tomten var det man gjorde. Sprang mellan husen på gården i smala framskottade gångar. Lite Bullerbykänsla. När det började bli dags för tomten att komma satt jag på ett fårskinn och tittade ner mot sjön. Allt var så tyst och stilla medan snöflingorna sakta singlade ner, trots att de vuxna pratade högt med varandra och de äldre barnen retsamt sa "det finns ingen tomte". Men så såg jag, där nere vid sjön, lyktor som lyste, precis som om det var en släde. Så kom tomten med sin långa pälsrock, stövlar, vitt skägg, glasögon och sin röda luva. Han var verkligen verklig. Huruvida det var den riktiga tomten eller inte vet jag inte, men jag gillar tanken på att det var så äkta just då! Dagen efter julafton åkte vi till farmor och farfar. Där var det lugnare, inte lika många som var där och vi kunde lugnt andas in julen.

Topp 3: det bästa med julen?
Myset- Att allting blir så lugnt, inga krav.
Magin- Hänger kvar från när jag var liten, känns verkligen som ett miraklens tid!
Pyntet- Alla vackra saker med glitter, ljus, mysiga färger!

Har du någon annorlunda jultradition?
Skulle säga att min jul nog är ganska "traditionell", inga direkt konstiga utsvävande.

Varför instagrammar du om julen?
Jag startade mitt julkonton inför förra årets jul. Har ju haft en stark känsla för julen och började följa massa julkonton på mitt vanliga instagramkonto. Men så kände jag att jag ville ha allt julrelatera på ett och samma ställe och skapade därför julmyz-kontot. Sedan kom det rätt naturligt av sig själv att jag började göra inlägg och räkna ner till julen. Desto roligare blev det när jag verkligen insåg vilken "julvärld" jag tagit mig in i. Så många härliga människor och så mycket intressant och härligt med att räkna ner tillsammans!

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag tänker alltid på julen, oavsett månad på året. Men märks gör det nog inte särskilt mycket. Det är väl i så fall att jag kan säga "det är x antal dagar kvar till julafton idag"...när det är lääänge kvar.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Även om man kanske inte "brukar" göra en del saker, så testa. Det är superkul att testa nya saker, kanske pyssla, göra nån kaka eller nån ny aktivitet. Älskar att komma närmare den gameldagsa julen, därav är det riktigt tillfredsställande att göra egen korv, köttbullar, pepparkakshus, röka eget kött/fisk, odla egna rödbetor osv inför julen! Det kan kännas svårt till en början, men det är lättare än man tror... det är snarare tiden som är svår att få att räcka till.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
1. Ha ingen press med att du måste lägga ut någonting varje dag eller liknande. Du ska ju kunna njuta av julen!
2. Var personlig, men på den nivå du vill.
3. Njut, var engagerad bland julkonton och du kommer uppleva en härlig gemenskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar