Sidor

tisdag 6 september 2016

Jullista nummer två

Idag inleder jag sjukstuga och myser i soffan med julbloggar. Jag hittade en jullista hos  Johannas jul  och Matildas jul, så jag hakar på i bristen på annat att göra.

Vad har du för stil på julen?
Hm, jag har nog inte direkt någon stil. Jag är inte så förtjust i tomtar, men det mesta pynt jag har går i rött, guld och silver.

När plockar du in julgranen?
Kanske en vecka innan jul, eftersom vi sällan firar jul hemma. Hos föräldrarna åker den in någon dag innan julafton.

Vad är det viktigaste i julpyntet?
Stjärnan i fönstret och adventsljusstaken.

Besöker du någon julmarknad?
Det har varit dåligt med det de senaste åren. I år funderar jag dock på Eksjö julmarknad.

När börjar du lyssna på julmusik?
Ungefär en vecka innan advent startar jag listan med adventsmusik, sedan följer jullistorna.

Bästa jullåten?
O, helga natt.

Vart firar du jul?
Hos mina föräldrar och min mans familjer.

Vad är viktigt på julafton?
Familjen och gemenskapen.
Vad gör du dagen innan julafton?

Denna dag tillbringar jag oftast hos mina föräldrar. Jag hjälper till med den sista städningen, lägger klappar under granen, fixar lite mat. På kvällen blir det uppesittarkväll med tv eller spel och prat. Kanske någon julig kvällsmat. Jag försöker fylla på med ännu mer julstämning!

Vad gör du på julaftons morgon?
Vaknar förväntansfull, äter frukost med familjen, tittar på sista avsnittet av julkalendern och försöker njuta av stunden.

Har ni tomte på julafton?
Ja.

Vem brukar vara tomte i så fall?
De senaste åren har min mamma tomtat för mina småkusiner. Oklart om de kommer gå med på det i år, de är visst inte så små längre. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar