Sidor

torsdag 19 september 2019

Nya julkalenderböcker

Idag tänkte jag att vi kika på tre nya julkalenderböcker. Den gemensamma nämnaren är att de har 24 kapitel, alltså perfekt för att läsa ett varje dag fram till jul (om en kan hålla sig så länge).

Sedan 2012 ger Rabén & Sjögren ut en adventsbok. Jag har läst dem alla och gillat de flesta. I år står Mats Strandberg (bland annat Engelsfors-triologin och Färjan) för texten och Sofia Falkenhem (bland annat Monster-serien med samma författare) för illustrationerna. Boken heter Den helt sanna julsagan om kentauren som ville hem. Den handlar om Ken Taur som är på väg hem till sin familj i kentaurenas hemliga rike. Han vill inte vara ifrån dem längre, men vägen är så lång, det är mörkt och han känner sig ensam. Läs mer här.





Magisk december av Katarina Genar och Lotta Geffenblad. Julias föräldrar jobbar hela tiden och hennes bästa vän har flyttat. Kommer det ens bli någon jul i år? Julia gör en guldig pappersstjärna på fritids och plötsligt är det något som förändras. Hon träffar Helmi och en jättegullig hund. Hon får en magisk glob som gör tiden och gränserna magiska.

Katarina Genar har skrivit flera mystiska och läskiga böcker för barn, exempelvis serien om Mystiska skolan. Lotta Geffenblad är mest känd för att ha skrivit och illustrerat böckerna om Prick och Fläck. Deras första gemensamma bok utkommer på Bonnier Carlsen i början av oktober. Läs mer här.
Familjen Skurk och den magiska julkulan av Anna Hansson och Jonas Olsson. Det här är den tionde boken om familjen Skurk. De kommer från en planet där man inte firar jul. Inga julklappar, ingen gran, inga julsånger. Inte konstigt att det blir knasigt när de ska fira jul på Tellus!

Boken kom ut på Beta pedagog i augusti. Läs mer här.

2 kommentarer:

  1. Saknar så den tiden då jag fick läsa för mina barn! Så mysigt med julböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser gärna för mig själv - tycker det är så mysigt! :)

      Radera