Sidor

söndag 29 september 2019

Veckans julälskare: Jul i norr

Veckans julälskare kallar jag Jul i norr på sin blogg och instagram. Hon fyller sina flöden med bland annat bakverk och fina juldekorerade platser.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Generös, känslosam och traditionell.

Varför är du en julälskare?
Min mamma skapade magiska jular åt oss när vi var barn, minns det som lyckliga tider. Jag älskar det magiska och sagolika, har nog med mitt yrke som förskollärare att göra. Älskar förväntan som byggs upp, alla förberedelser och att man är tillsammans med nära och kära.

Topp 3: det bästa med julen?
Allt pyssel inför själva julen, mat, julklappar, dekorationer… man bygger upp en förväntan som man sen får njuta av. Alla ljus och dofter. Och att det är en tid att umgås.

Har du någon annorlunda jultradition?
Vi badar alltid julbastu på förmiddagen. Vårt finska arv.

Varför bloggar/instagrammar du om julen?
För att sprida magisk julglädje! Att vara en julälskare är inte alltid så uppskattat av andra i ens omgivning. Men i julbloggarnas värld hittar man likasinnade människor att dela sitt intresse med.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Köper julklappar året om, bakar vissa ”julbakverk” året om. Planerar och längtar tidigt efter jul.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Njut under en längre tid. Förbered i god tid så du hinner njuta och slipper stress. Jag bjuder hem olika vänner och släkt till varje advent. På det sättet hinner man njuta och umgås ordentligt. Jag firar jul från veckan innan första advent och fram till mellandagarna. Sen åker alla tomtar bort. Jag pyntar om inför nyår, kallar det ”vinterpynt” och det kan man ha lite längre.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga eller instagramma om julen?
- Fundera vad ditt bloggande ska ha för syfte och lägg ribban efter det (din arbetsinsats).
- Det ska vara roligt och lustfyllt – inte ett måste.
- Att man äger sitt material själv – inte bara kopiera vad andra gör. Hitta din egen stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar