Sidor

lördag 22 oktober 2016

Veckans julbok: Nalla och Björn firar jul

Veckans julbok är ett fantastiskt dockskåpsäventyr med många fina detaljer. För text, pyssel och bilder står Kajsa Lindström.

Det är dagen före julafton. Nalla och Björn är mitt uppe i de sista förberedelserna inför dagen de länge väntat på. De bakar kakor, klär granen och gör färdigt sina julklappar. I morgon är det julafton..!

Den här boken är väldigt bra gjord! Bilderna är som fotade ur ett dockskåp, och författaren har inte sparat på detaljerna. De små nallarnas kök har lika många grejer i sitt kök som mitt. Det är stökigt när de bakar, men ordning och reda när de är klara. Vilket tålamod! Det är också detta som lyfter boken och gör den speciell. Berättelsen är ganska enkelt och om det inte varit för de genomarbetade bilderna, hade jag förmodligen inte tyckt lika mycket om den. Berättelsen är mysig och framkallar en hel del julstämning hos mig, och jag tror detta är en väldigt bra bok för alla 3-6-åringar (ungefär)
som längtar efter julen.

Första meningen: Ute faller stora snöflingor medan Nalla och Björn stökar i köket.
Antal sidor: 28
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar