Sidor

lördag 14 november 2015

3 julkalendrar

Nemen, har jag inte skrivit något om årets julkalendrar här ännu? Konstigt... Okej, det här är saxat direkt från min bokblogg.

Tv-julkalendern står "Historieätarna" för. De ska ta sig från år 1015 till 2015. Ovan finns en teaser och här kan du se ett annat klipp. Jag tror det här kan bli intressant och roligt, även för lite äldre tittare.

På radio kan vi lyssna till Månsaråttan av Åsa Asptjärn och Getrud Larsson. Så här skriver Sveriges radio om kalendern:
Berättelsen handlar om en oväntad vänskap mellan elvaåriga Tea och den hemlösa kvinnan Månsaråttan. Den elvaåriga tjejen Tea förväntar sig ännu en tråkig vinter i sitt händelselösa liv i det lilla skånska samhället Bykestad. Tea vill uppleva äventyr och efter att hon träffat den hemlösa kvinnan Månsaråttan i skolans källare uppfylls hennes önskan med råge.
Jag tycker det låter som en högst aktuell och viktig serie. Jag har alltid varit dålig på att följa julkalendrar på radio, men ska göra ett försök i år.

Årets julkalenderbok från Rabén & Sjögren heter Skorstensjul, är skriven av Mårten Sandén och illustrerad av Lina Bodén. Även den på ett aktuellt tema. Den handlar om Stella, Mago och Issa som rymmer från ett barnhem för att leta efter Magos pappa. När han inte dyker upp hittar de istället farbror Niklasson. Han sitter på Stockholms Centraöstation med en fiollåda och skylt med texten "Snälla, jag är hungrig". Han har glömt bort vem han är, men barnen bestämmer sig för att hjälpa honom. Jag har läst halva boken, och den verkar lovande! Andra halvan läser jag på rätt datum i december. *<:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar