Sidor

måndag 23 november 2015

Adventsljusstake på fel håll?

Den här bilden publicerade jag för ett tag sedan. Det är säkert någon som tänker att jag ställt den på fel håll. Man börjar väl tända från vänster? Vi läser ju från vänster till höger i Sverige. Tills för två år sedan har jag alltid tänt från vänster till höger, men sedan sa en mycket klok person jag känner något som fick mig att vända på ljusstaken. Ungefär såhär:

Vi tänder första ljuset, vi tänder andra och tredje. Risken finns att adventsljusstaken blir ett stressmoment. Så mycket att göra innan fjärde ljuset är tänt, och tiden bara rinner iväg! Om vi däremot tänker att vi är vid det vänstra ljuset, och börjar tända från höger, kan det få symbolisera att julens frid kommer och möter oss mitt i all vår stress. Om man så vill kan man få tänka att det är Jesus som kommer med ljus och frid för att möta oss. Därför tycker jag inte att jag vänt ljusstaken på fel håll. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar