Sidor

tisdag 19 november 2019

Mandelfrikadeller

Jag och min syster har testat olika vegetariska bollar till julbordet de senaste åren. Solrosbollar, svarta bönbollar, sojafärsbollar med mera. Idag tänkte jag tipsa om förra årets boll, nämligen mandelfrikadeller eller vegetariska julmandelbollar som de heter enligt receptet från Kung Markatta. Jag valde att mixa mandlarna själv eftersom det gav lite tuggmotstånd vilket jag gillar. Det ska dock gå lika bra med mandelmjöl.

Mandelfrikadeller som under ojulig säsong passar bra till
ugnsstekt potatis, mangoraja och ärtor.
Ingredienser
150 g sötmandel (eller 150 g mandelmjöl)
1½ dl finriven ost, t.ex. västerbottenost
1½ dl ströbröd
1/4 finhackad gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
2 msk vatten

1 liter vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar

smör eller olja att steka i

Gör såhär
* Riv/mixa mandlarna till ett fint mjölk, riv osten på den fina sidan av rivjärnet och finhacka löken.

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke.

* Ta lite neutral olja på händerna och rulla små bollar. En rågad tesked smet räcker till varje boll - de sväller vid kokning.

* Koka upp 1 liter vatten tillsammans med buljongtärningarna.

* Lägg försiktigt i bollarna och låt småkoka/sjuda i 6-7 minuter.

* Ta upp och låt rinna av i ett durkslag.

* Stek dem sedan gyllene i en stekpanna med lite smör eller olja.

* Vill man ha dem på julbordet så koka dem gärna dagen innan och spara stekningen till aktuell dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar