Sidor

måndag 4 november 2019

Så undviker ni stress kring jul - experternas bästa tips

När jag frågar veckans julälskare om de bästa tipsen inför jul är det många som skriver om att man ska förbereda sig och inte stressa. Därför frågade jag mina följare på instragram: Brukar du känna dig stressad kring jul? Så här svarade 98 av dem:


Ganska jämt mellan alternativen. Jag gissar att jag fått fler ja-röster om jag haft ett konto med färre julälskare. Det här får mig att tänka på en artikel jag läste för några år sedan: "Folk som börjar julpynta tidigt är lyckligare och lever längre. Psykoanalytikern Steve McKeown menar att julen får oss att associera till vår barndom. Om vi haft en fin barndom med många fina minnen blir vi nostalgiska och positivt påverkade. Ett tidigt pyntande kan få våra grannar att känna samma känsla och kroppens glada hormoner sprider sig till en känsla av välbefinnande. Läs hela artikeln här.

Men trots att en gillar julen och mår bra av den kan den ändå skapa stress. Kanske vill en att julen ska bli lika bra som en minns det från barndomen, kanske skapar det orimligt höga förväntningar. På grund av detta ställde jag en följdfråga till mina instagramföljare: "Dina bästa tips för en mindre stressig jul?"

Låt oss titta på några av alla svar.

Många skrev att det är bra att börja i god tid och utnyttja månaderna innan. Till exempel städa tidigare, köpa julsaker redan i slutet av september om det finns ute då eller baka/laga mat som kan frysas in. En annan skriver om att:
Uppmärksamma när dina nära och kära säger att de behöver något, anteckna (julklappar).

En annan respondent skriver
börja i tid och gör en budget. Skriv listor och ha ett julklappskonto under hela året.
Något annat många skriver om är att sänka kraven, inte ha så stora krav och förväntningar eller att inte lägga ribban för högt. Fokusera på det du verkligen vill ha med kring jul. Ta hjälp av nära och kära, kanske med ett knytkalas till julbordet. Kanske dags att ta bort den där komplicerade rätten som oftast bara blir stående...?

Två följare har gett konkreta listor (medan en tredje avråder från just listor). Den första:

Inhandla julklappar & julsaker i oktober, baka i november, pynta 1:a advent, njut sen hela december i lugn och ro.

och den andra delar med sig av en bild:



Slutligen vill jag återge två favorittips: Lite damm i hörnen gör inget och slutligen baka många kakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar