Sidor

söndag 13 oktober 2019

Veckans julälskare: Lisas vinterland

Lisa driver förmodligen en av de äldsta julbloggarna - Lisas vinterland - som har inspirerat i mer än 10 år, imponerande! Det som är utmärkande för hennes blogg är de fina vinterbilderna och rådjuren som nästan blivit tama. Och så det hon gjuter! Kolla in bilden längre ned och hennes blogg och instagram.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Stämningsfull, pysslig och rofylld.

Varför är du en julälskare?
Jag tror det handlar om hur jag växte upp som barn, hur mina föräldrar introducerade mig för julen. Min pappa satsade hårt på att bygga upp en magisk fantasivärld där inte bara berättelser om tomten och julen dominerade utan även handlingen gjorde att magin blev maximal, då vi exempelvis åkte upp med skoter och tittade på "tomtens stuga" i skogen, och pappa hade trampat upp spår bakom huset som såklart var tomtens. Och alla de gånger man fick kika i reklamen och ringa in vad man önskade sig, för att därefter gå till pannrummet och lämna listan, dit tomten skulle komma om natten och hämta den. Och mamma som satsade så hårt på att hålla traditionerna vid liv som mormor en gång gjort, hon byggde och bygger ännu idag upp hela vår jul egentligen, genom att hålla liv i all tradition även om jag idag som vuxen kan känna att det ibland kan bli lite för kravfyllt att få det så perfekt varje år. Så mina föräldrar byggde upp en stor fantasivärld för mig som liten, som gör att känslan för julen är så pass stark som den är för mig idag.

Topp 3: det bästa med julen?
Stämningen, magin och den goda maten!

Har du någon annorlunda jultradition?
Jag tror vi är ganska traditionella faktiskt så inte vad jag kommer på idag.

Varför bloggar/instagrammar du om julen?
Det började för över 10 år sedan med att jag längtade så extremt efter julen och inte kunde dela den längtan med någon i min omgivning redan i augusti! Så jag startade en blogg, då var vi inte många men det var en jättestor gemenskap från början. Sen har jag blivit som tokig varje höst när snön börjat falla, blir så extremt lycklig då av någon anledning och man vill ut med lyckan till andra! Det är därför min blogg heter vad den heter, jag gillar att sammanväva julen med vintern för det är en högtid som är så vacker här i våra norrländska skogar och skänker en sådan stämning. Finns också på instagram under samma namn, under senare år har jag börjat blogga allt mindre och håller till mer på instagram när det drar ihop sig till jul för en bild säger ju mer än tusen ord!

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag gjuter i betong och pysslar med julen redan från augusti, det är nog det som märks mest. Sen är jag inte så julfokuserad efter jul fram till sensommaren, visst älskar jag julen även då men allt har sin tid och då fokuserar jag på våra andra årstider och högtider.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Börja i tid!

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
1. Tänk igenom varför du vill blogga om julen - är det personligt du vill blogga eller är det om produktnyheter? Eller båda delar?
2. Det är mycket lätt att bli "besatt" av att julblogga, att tänka ut vad alla inlägg ska handla om. Bäst är att blogga om vad man VILL blogga om, och inte vad man tror andra vill läsa! Jag tycker det är bättre med färre men mer arbetade och genuina inlägg än flera uppdateringar som inte ger så mycket egentligen.
3. Jämför dig inte med andra bloggare, det som kommer inifrån dig är det som är äkta annars blir det mest jättemånga bloggkopior överallt och bloggandet tappar syftet lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar