Sidor

torsdag 31 oktober 2019

Veckans julbok: Dan före dan

Veckans julbok är en av årets nya julromaner, nämligen Dan för dan av Felicia Welander. Förlaget, Lavender Lit, var snälla och skickade mig ett recensionsexemplar.

Sigrid ser verkligen fram emot julen! Hon ska överraska sin familj efter att ha varit utomlands men det blir istället hon som bli överraskad - alla har ordnat andra planer! Inte ens bästisen Nina verkar ha tid för Sigrid. Vem ska hon fira jul med? En internetdejt? Hon är i alla fall fast besluten att ordna den där perfekta julen med mat, pynt och mys de brukar ha i stugan i Hälsingland. Om hon nu inte hinner bränna ned stugan innan julafton...

I och med att Sigrid studerar vinterns högtider delar hon gärna med sig av historiska julkunskaper till höger och vänster oavsett intresse hos mottagaren. Det är ganska intressant och sprider en mysig julstämning såsom sig bör för denna typ av böcker. Annars är Sigrid en ganska naiv karaktär som har det mesta av sitt sikte inställt på sig själv och sitt eget behov av att få perfekta juldagar. Efter bokens inledning såg jag fram emot att få lära känna hennes familj eller vänner mer, men det blir mest ytliga kontakter vilket är tråkigt.

Jag läser hellre böcker med mer djup och oförutsägbara händelser, men när jag föll in i bokens härliga feel good-flow gillade jag den och längtade efter att få läsa mer. Vissa julromaner kan kännas som "vanliga" romaner som fick ett julinslag för att kunna säljas som julroman, men så är det inte med denna bok. Här är storyn uppbyggd kring julen vilket jag gillar. Boken är mysig och en av de bättre julromaner jag läst (även om jag inte läst så många). Dan före dan passar riktigt bra i väntan på julen eller när julfriden (kanske) lagt sig ute i stugorna.

Första meningen: Sigrid sitter i stugan med en kavel i handen och försöker höra vem det är som sjunger.
Antal sidor: 251
Förlag: Lavender Lit, 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar