Sidor

söndag 14 oktober 2018

Veckans julälskare: Julfeeling

De flesta julbloggare går i ide någon gång efter jul eller nyår, men det var då bloggen Julfeeling startade! Sedan dess har hon skrivit varannan eller var tredje dag och fyllt bloggen med massor av pyssel och recensioner på julfilm och julkalendrar.

Varför är du en julälskare?
Svårt att veta var jag ska börja! Jag älskar mörkret, den krispiga luften och den glittrande snön på vintern. Lika mycket älskar jag all julbelysning och dekorationer som lyser upp det mörkret. Att dekorera och pyssla så att ens hem är en varm och mysig plats i kontrast till det mörka. Att gå upp en tidig mörk morgon för att gå till jobbet och komma ner till en tänd gran och lysande ljusstakar är bland det mysigaste som finns.

Som sagt så tycker jag om att pyssla och julen ger en tusen möjligheter samt att det under en begränsad period är helt okej att överdekorera sitt hus. "Begränsad period" är i mitt fall öppet för en väldigt lös tolkning på någon gång mellan november och mars!

Jag älskar även att ge bort julklappar, hela processen från att tänka ut dem, införskaffa/skapa, och att få se reaktionen hos den som öppnar. Jag älskar att sända en tanke till någon med något så litet som ett julkort. Jag älskar familjetraditioner och att något får fortsätta vara som det alltid har varit i vår föränderliga värld. Jag älskar att julen ger en något att se fram emot hela hösten, den gör att ruggiga och mörka höstmånader känns lättare.

Mest av allt så älskar jag och saknar den magi som finns i julen, som var så tydlig när man var liten.

Har du någon annorlunda jultradition?
Vet inte om den kvalar in som annorlunda men varje år, den 23:e, sedan jag var liten så har vi först dekorerat grannen hos mamma och pappa för att sedan ta en liten turné till grannarna. Grannarna får varsin julgrupp och vi får julgodis hos den ena, sitter ner och dricker glögg hos den andra och hos den tredje åt vi mat, som alltid skulle vara så långt ifrån julmat som möjligt. Denna tradition håller vi även nu trots att alla syskon är vuxna och bor i olika städer, med den lilla skillnaden att vi inte följer med och äter hos granne tre utan kör pizza, bingo och tv-spelsturnering hemma hos mig istället. Vi och våra respektive får även fortfarande en julklapp i julstrumpan som vi öppnar vid julaftonsfrukosten hemma hos mamma och pappa. Dessa stunder, samt att slumra i soffan liggandes i drivor med familjen på julaftonskvällen, är julens bästa stunder.

Varför bloggar du om julen?
Jag hade funderat på det länge men aldrig kommit till skott då jag tänkt för mycket på vad jag skulle göra och kände att jag måste ha en väldigt uppstyrd plan. Sen så hade jag ett tråkigt 2017 och då tänkte jag att "nej nu rackarns så ska jag göra det här" och så körde jag bara igång. Bloggen gav mig en perfekt ursäkt att prioritera tid till att göra saker jag älskar, som att pyssla och kolla på julfilmer. Jag ville få in lite julkänsla hela året för att lysa upp även de ljusa månaderna, och genom att blogga om det fick jag inte bara en morot utan också en möjlighet att dela med mig av den julkänslan.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Just i år märks det ju på att jag julbloggat varannan/var tredje dag sedan första januari, vilket bara en total julgalning skulle göra för julstämningen tryter rätt hårt där framåt midsommar. Annars märks det nog genom att jag ligger i startgroparna för jul- och julklappsplanering väldigt tidigt och jag behåller julen i mitt hus så länge det bara går. Det märks kanske även på att jag älskar att kolla på julfilmer och julkalendrar vilken tid på året vi än har!

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Stressa inte för mycket! Två sorters sill räcker även om ni brukar ha fem. Det gör inget om det är dammigt under en soffa, ingen kollar och om någon gör det så har denna person alldeles för lite att göra och det är mer oroande än damm. Julen och julafton ska inte kännas som något man måste ta sig igenom.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
1. Bara gör det! Tänkt inte för mycket, sätt ramar för dig själv men kom ihåg att du själv bestämmer dessa ramar och att du själv kontrollerar innehållet.
2. Ha inte för höga krav på dig själv! Jag har fått kriga med mig själv för att våga lägga upp hälften av mina inlägg då jag varit missnöjd. Men många gånger är det på dessa som jag fått fina kommentarer, vilket gör att man vågar på nytt.
3. Blogga när det är kul och när det inte är kul! Oväntat tips kanske, men i 70% av fallen då jag inte är
sugen eller är trött när jag ska göra ett pyssel/inlägg så slutar det med att jag är gladare när jag är klar. De 30% kan man vaska för att vinna de 70.

2 kommentarer: