Sidor

söndag 7 oktober 2018

Veckans julälskare: Julfreak


Med stor fascination för pepparkaksbyggen delar @julfreak sin juliga vardag på instagram. Jag har följt henne några år och ser fram emot att få se vad hon hittar på, och gillar att hon delar med sig av sin juliga vardag (se hennes 3 tips längre ned). Det häftigaste är trots allt det hon skapar med pepparkaka, titta på bilder och kika på mer på hennes instagram.

Foto: @julfreak
Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Traditionsbunden, påhittig, pysslig

Varför är du en julälskare?
Så många anledningar, tror det har med min barndom att göra, när mamma och mormor städade och bakade och farmor kom och byggde pepparkakshus med oss och den där magiska känslan när man vaknade på morgonen och bara kände att det var jul... Sen kommer ju julen under den mörkaste tiden på året, då vi har behov av ljus och värme, och det är verkligen det julen är för mig. 

Topp 3: det bästa med julen?
Att se barnens ögon tindra ikapp med julgranen.
Att den lyser upp i vintermörkret. 
Att jag ger mig själv tid till att baka och pyssla. 

Har du någon annorlunda jultradition?
Kommer inte på nåt speciellt, det enda är att jag bakar pepparkakshus, inget konstigt i och för sig, men andra brukar tycka att det är lite konstigt att jag gör så många pepparkakshus. 

Varför instagrammar du om julen? 
Det började faktiskt med att jag ville visa upp mina pepparkakshus utan att tråka ut mina följare på mitt privata konto. Så jag startade mitt konto, berättade inte för nån utan tänkte bara testa och se om jag fick några följare och det fick jag. Och det är jag jätteglad över. 

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Foto: @julfreak
Jag kollar ofta efter inspiration till mina julprojekt. Älskar att gå och titta efter fint godis som man kan använda till pepparkakshusdekorationer. Så fort jag ser ett hus eller ny plats så tänker jag på hur jag skulle juldekorera där. Och allt jag köper hem måste passa till julen, om det inte går att ställa undan det till jul. 

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Jag är uppväxt med en mamma som var stressad upp över öronen och helt hysterisk över allt som skulle storstädas, rensas och putsas innan jul. Plus allt som skulle bakas, mat som skulle lagas med mera, så jag tänker lite annorlunda, jag gör det jag tycker är roligt, det vill säga städar lite mindre och lägger tiden på att pynta och baka och det jag tycker är kul istället.
Ett annat tips är att planera i god tid för att slippa stress och lägga tid på julmys istället.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
Hellre sämre bilder, som du tagit själv, än en massa bilder tagna från Pinterest och så vidare.
Visa det du själv tycker om, det är det som är roligast för andra att se och inspireras av. 
Börja bara, du kommer snabbt märka vilken trevlig stämning det är bland oss julinstagrammare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar