Sidor

söndag 27 oktober 2019

Veckans julälskare: Jul hos Jenny

Idag ska vi få lära känna Jul hos Jenny lite bättre. Vi som följer henne på instagram har fått ta del av en personlig berättelse i ett gäng inlägg (läs gärna det!) men här blir det lite mer fokus på jul. Tänk att fira jul bredvid en pepparkaksfabrik! 

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Oj, vad svårt! Kanske; inplanerande, hemlagad och mysig?

Varför är du en julälskare?
Jag tror det grundar sig i väldigt nostalgiska minnen från barndomens jular hos mina morföräldrar. De bodde då i den lilla byn Nyåker (i Ångermanland) - grannar med självaste pepparkaksfabriken! Så jularna med släkten där är starkt förknippade med att (som jag vill minnas det) få äta varma pepparkakor från fabriksbandet, gräva tunnlar i snöhögar med flera meter snö, knytkalasen till julbordet med påföljande matkoma, mandelmusslor med hjortronsylt och hemfärder i den kolsvarta vinternatten med gnistrande stjärnor. Samt inte minst; spänningen att tillsammans med min lillebror stå och vänta vid fönstret för att äntligen skymta tomten, i grå pälskappa, komma på sin spark längs den lilla vägen fram till huset. De senaste åren har jag också varit väldigt sjuk. Mina diagnoser har jag nyligen delat med mig av i en liten presentation av mig själv på mitt Instagramkonto. Under dessa år har julen växt till en skön distraktion från allt det jobbiga.

Topp 3: det bästa med julen?
Tiden/planeringen fram till jul, Maten och Musiken (och så Myset förstås❣)

Har du någon annorlunda jultradition?
Jag är uppvuxen med att äta Salamipizza dagen före julafton. Förmodligen började traditionen för att de vuxna ville äta "något helt annat" än julmat (som det ju blir de kommande dagarna/veckan). Jag har behållit traditionen, men nu blir det ofta "Sushi den 22:a" i stället, då vi brukar äta första julmaten den 23:e. En annan lite annorlunda tradition är att jag och sambon alltid startar julaftonen med frukost i pyjamas, framför en tecknad film.

Varför bloggar/instagrammar du om julen?
På grund av mina sjukdomar ligger bloggen lite i träda och jag har bara Instagramkontot aktivt idag. Jag startade för att jag bor så långt bort ifrån nära & kära i Norrland, för att kunna se tillbaka på gångna år; lite som en dagbok och för att mitt privata konto inte skulle svämma över av julinlägg.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag tänker ofta på julen och planerar inför nästa år med att t.ex. köpa de första julklapparna på mellandagsrean och sedan sjunger jag gärna julsånger året om (i alla fall för mig själv).

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Stressa inte sönder! Julen kommer varje år - så sätt dig ner och fundera över vad du verkligen vill att detta år ska innehålla och lägg fokus på det.
Köp inte för mycket saker - i princip alla blir gladare av omtanke och uppmärksamhet än för grejer som gör att du skuldsätter dig för livet.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
1. Ha inte för höga krav på dig själv! Gör inlägg som känns roliga och gör det inte till ett "måste". Det kommer som sagt fler jular!
2. Försök hitta en egen vinkel. Det blir ofta så när det kommer nyheter att alla postar om dem samtidigt (så även jag...) Jag tycker alltid det är roligare att läsa om andras personliga upplevelse av produkten eller när allt inte är så tillrättalagt; när pepparkakshuset går sönder eller tvättberget skymtar bakom den tjusiga granen.
3. Posta hellre egna fotografier än bilder du Googlat fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar