Sidor

söndag 20 oktober 2019

Veckans julälskare: julfabriken

Det har blivit dags att lära känna @julfabriken.se lite närmre! Hon driver ett konto på instagram med DIY-projekt, broscher och julbus (läs mer om det längre ned).

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Jag gillar att pyssla och fixa, och jag älskar att göra det fint och mysigt så att mina barn får med sig en magisk julkänsla i livet. Jag går gärna omkring med en julbrosch eller julmössa, och har faktiskt sytt in pepparkaksgubbeknappar på en kavaj att ha på jobbet i december!

Varför är du en julälskare?
Efter att jag fick barn blev julen allt viktigare,  och jag tror att det hänger ihop med att jag vill att de ska få en magisk och härlig barndom. Jag vill att de ska få tro på magi, känna stämningen och alltid längta hem vid ju (till mamma och pappa!).

Topp 3: det bästa med julen?
- Mina barns spänning, mys och förväntningar!
- Tiden innan jul, det vill säga hela december
- Påminnelsen om ett av julens budskap - att dela med sig till dem som inte har.

Har du någon annorlunda jultradition?
Jag har själv ingen tradition som avviker något särskilt, men för två år sedan flyttade det in en liten tomtenisse hos oss, en busig nisse som vänder upp-och-ned på huset på nätterna och som ständigt är ute efter godis och sötsaker. Vi har aldrig sett honom, men ser spåren varje morgon. Det kan vara en pytteliten sko som fastnat i kolan, godispapper överallt eller att toaletten är utklädd till snögubbe.

Varför instagrammar du om julen?
Mitt instagrammande kommer sig nog ur en tidigare idé att jag skulle starta ett julföretag, men instagram blev sedan en sorts mikroblogg där jag främst dokumenterar mitt pyssel och annat som gör julen mysig!

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Det märks främst på att jag kan julpyssla mitt i sommaren (för då har jag tid!), och då kanske jag målar ett staket polkagrisrandigt, vilket sedan kommer upp i december. Sedan tittar jag ständigt efter juliga saker på loppis, eller saker som jag kan använda i mitt jul-pyssel-skapande.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Glöm inte vad julen handlar om! Det handlar inte om att köpa allt möjligt bara för att det står ”jul” på, det handlar om att värna de man älskar men även om att ge - men saker har de flesta redan i överflöd. Kanske det där givandet kan gå till dem som inte har istället? (Vill tipsa om Giving people och frälsningsarmén som brukar kunna förmedla julgåvor till bland annat barn som lever i ekonomisk utsatthet.)

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
- Titta inte på andra så mycket, utan hitta din egen stil att skriva.
- Använd dina egna bilder! Ditt instagram blir mer intressant så!
- Skriv/posta om sådant som DU är intresserad av eller gillar - inte sådant du tror att andra är intresserade av. Det gör dig mer intressant!

2 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att ta del av den här serien! :) Så många fantastiska julälskare det finns därute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir av att höra det! Eller hur, vi blir fler och fler för varje år!

      Radera