Sidor

måndag 23 oktober 2017

Frukostglass till extratimmen

Den 29 oktober ställer vi klockan till vintertid och får då en "extra" timme. Kanske passar det bra för en lyxigare frukost?


För någon vecka sedan testade jag att göra frukostglass! Egentligen ska de göras i glassformar med glasspinnar, men jag hade varken det ena eller andra, så jag gjorde i muffinsformar i silikon. Jag kan dock rekommendera glasspinnarna, det blir lite knepigare att äta annars. Grunden till receptet har jag hittat här, men jag har justerat lite bland ingredienserna.

Ingredienser
* 3 dl turkisk yoghurt
* 1/2 tsk vaniljsocker
* 2 tsk flytande honung
* färska eller frysta bär
* Din favoritmüsli (jag använde müsli som utgår från det här receptet)
* Kanske en julig favoritkrydda? Kardemumma, kanel, ingefära...


Gör såhär:
Blanda yoghurt, vaniljsocker, ev. julkryddor och honung.
Fördela bär och müsli i glassformarna. Klicka över yoghurt och slå formarna hårt mot bordet ett par gånger så all luft försvinner. Sätt i glasspinnar och frys över natten.
Ta ut glassen en stund innan du ska äta den, så att den hinner tina lite.
De är lite osmidiga att äta i det här formatet, så om du har glasspinnar: kör på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar