Sidor

söndag 10 november 2019

Veckans julälskare: Sofias jul

Idag har det blivit dags att presentera Sofia som driver instagramkontot Sofias jul. Där delar hon med sig av julmys, bakning och juliga nyheter. Hon håller även frågesport och "this or that" varje vecka - en sann julkärleksspridare!


Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Min julpersonlighet skulle jag beskriva som klassisk, entusiastisk och förväntansfull.

Varför är du en julälskare?
Jag har så länge jag kan minnas älskat julen. Precis som alla barn tyckte jag julen var en magisk tid när jag var liten, på den tiden kanske mest för att tomten kom och gav julklappar medan man fick äta godis i ofantliga mängder. Men i och med att jag blev äldre och märkte att människor i min ålder inte kände samma magi kring jul som jag fortfarande gjorde, förstod jag att julen var något speciellt för mig. Jag älskar allt kring julen, förväntningarna om vad som komma skall, all planering kring vilka julklappar som ska köpas, hur de ska slås in, vilket julgodis som ska göras, kakor som ska bakas och maten som ska lagas. Alla dofter som man förknippar med julen, pyntet. Ja, vad kan man säga? Julen är min största hobby mitt brinnande intresse och jag älskar allt som har med julen att göra. Så för att sammanfatta är jag en julälskare, för hur skulle jag inte kunna vara det?


Topp 3 bästa med julen.
1. Julkänslan, helt klart. Svårt att förklara men en värme inombords som talar om att julen är på inkommande och att det är den bästa tiden på hela året.
2. Julpyntet, jag trivs aldrig så bra i min lägenhet som när den är julpyntad, alla ljusningar och ljusstakar, röda textilier och tomtar i mängder. Så mysigt!
3. Julmaten, jag absolut älskar julmat! Alla mina favoriter finns där, janssons frestelse och sill, god kål, lax, patéer, köttbullar, korvar, ja det mesta! Dock tycker jag inte om lutfisken, blä!

Har du någon annorlunda jultradition?
Skulle inte säga att jag egentligen har någon annorlunda jultradition. Men vi har traditioner som kanske inte alla har. I vår familj firar vi alltid varje advent med en adventsfika där vi smakar av allt gott som jag bakat. Vi tänder ljusen i adventsljusstaken, 1 ljus första advent 2 ljus andra advent osv. Samtidigt som jag läser en adventsvers för varje ljus som tänts "När första ljuset brinner" På julafton har vi också tradition att sitta och fika på en filt framför granen på morgonen då vi alla får öppna en julklapp var.

En nyare tradition är att jag går på flera julmarknader för att insupa den rätta julkänslan, favoriterna är Tjolöholms julmarknad och Jul på Liseberg. Jag har också som tradition att hjälpa både mamma, pappa och lillebror att köpa julklappar. Vilket innebär att jag kommer med tips om vad de kan köpa till varandra, var de kan köpa det samt följer med ut på stan på julklappsjakt. Jag brukar därför ha stenkoll på vad alla ska ge varandra i julklapp och har egentligen koll på alla julklappar utom mina egna, man kan säga att jag är julchefen i våran familj. Själv har jag som tradition att alltid köpa mina julklappar på black friday, så jag blir färdig tidigt och kan köpa julklapparna till ett bättre pris!

Varför instagrammar du om julen?
Jag började instagramma om julen för 3 år sedan, då hade jag läst julbloggar och följt andra julinstagrammare ett tag och var så glad att det fanns fler likasinnade. Jag har alltid trott att jag var ensam om mitt stora engagemang inför julen. När jag upptäckte julbloggar och julinstagram kände jag mig inte längre lika ensam och ville så gärna vara med i gemenskapen, vilket jag nu är. Klimatet mellan olika julinstagrammare är så vänligt, alla är så trevliga hjälpsamma och stöttande. Man får så mycket kärlek tillbaka och det i kombination med att julen är mitt största intresse är varför jag älskar att instagramma om julen.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Umgås man med mig förstår man snabbt att jag är en riktigt julälskare mest för att jag pratar om julen ganska så frekvent. Speciellt vid slutet av sommaren/början av hösten, det är då min julsäsong officiellt börjar och då är det svårt att få tyst på mig. Jag tänker på och planerar julen egentligen hela året. Jag köper gärna julpynt på rea efter jul och planerar hur det ska användas julen därpå. Jag har ständigt julen i mina tankar och har en lista där jag skriver upp julklappsförslag till nära och kära året runt så fort jag kommer på dem. På pinterest har jag sparade bilder i jultema som jag kollar på för inspiration, på wish har jag sparat ner alla julprodukter jag är sugen på att köpa. Jag pratar, lever och andas julen året om helt enkelt.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Mitt bästa tips inför julen är att lägga det på en nivå som man själv tycker är lagom. Gör vad som gör dig glad, stressa inte för att få den "perfekta julen". Bestäm själv hur just er familj vill ha det, finns inga rätt eller fel. Lägg fokus på att göra det man tycker är roligt. Gillar man inte att laga mat eller baka, köp färdigt, tycker du inte om att slå in julklappar, se till att de blir inslagna i affären. Börja planera i tid. Ju längre tid du har på dig desto mindre stress. Sprid ut på alla måsten så du hinner njuta av högtiden.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
Mina bästa tips för den som vill börja julinstagramma eller julblogga är engagemang - lägg ut inlägg ofta och interagera med andra julinstagrammare/bloggare.
Om du är duktig på att tex pyssla eller baka, lägg ut recept eller olika diy - hitta vad som gör just dig speciell.
Se det inte som ett måste utan som något roligt. -För mig är min julinstagram en av mina största hobbys och jag gör det för att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar