Sidor

lördag 2 november 2019

Ingefärssnittar

För två år sedan hade jag praktik och sista dagen där var precis innan jul. Jag bakade ingefärssnittar och bjöd mina handledare och kollegor som tack. De blev en succé! Min handledare hotade med att inte ge mig godkänt på praktiken förrän hon fått receptet, så jag skynda mig att skicka över det så fort jag kom hem. ;)

Förra helgen kände jag för att baka och valet föll på ingefärssnittarna. Smidigt och gott! De blev nästan lite brända ("bara en minut till...") men det gjorde inget när en fantastisk juldoft spred sig i huset! Men nu får det vara slutsnackat, här har ni receptet och en bild på härligheterna:

Receptet är från December av Jens Linder och Johanna Westman.

Ingredienser:
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen ingefära
1/4 tsk salt

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 °C.

2. Lägg smör, socker och sirap i en bunke och vispa det krämigt (att använda händerna går också bra).

3. Mät upp mjölet i ett litermått och tillsätt bakpulver, ingefära och salt. Rör om ordentligt med en gaffel. Häll ner det i smörblandningen och blanda till en deg.

4. Dela degen och rulla den till två längder.

5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Tryck gärna ett randigt mönster med en gaffel på längderna.

6. Grädda längderna mitt i ugnen i 12 minuter.

7. Låt dem svalna lite och skär dem sedan på snedden, cirka 20-30 kakor. Låt snittarna svalna på plåten innan du lägger över dem i en burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar