Sidor

söndag 24 november 2019

Veckans julälskare: Våran lilla julvrå


Veckans julälskare kallar sitt internetbaserade julnörderi för Våran lilla julvrå och finns på blogg och instagram. När jag tänker på henne tänker jag på söta hundar i julskrud och massor av bakning och pyssel - särskilt fina handarbeten!

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Oj så svårt att begränsa min julpersonlighet till bara några stackars ord...
Tomtefreak - jag kan inte fira jul utan tomtar.
Julfilms - och julmusikälskare - jag tittar på massor av julfilmer om och om igen och lyssnar på julmusik HELA hösten och hela julhelgen.
Julklappsgalning - jag älskar att göra och ge julklappar så till den grad att resten familjen har sett sig tvungna att begränsa mängden julklappar varje år för ingen annan kan komma upp i samma nivå
😢😉.
Julpysslare - jag älskar att hålla på med massor av juliga handarbeten hela hösten. Sedan har jag ju tyvärr en annan julegenskap som är lite mer negativ, nämligen att jag vill fixa och dona så pass mycket inför julen att jag kör helt slut på mig själv. De runt omkring mig har nog inget problem med det eftersom de får äta massor av olika juliga bakverk och provsmaka massor av olika varianter på julgodis varje jul med mera... medan jag själv har kollapsat helt utslagen i soffan framför julgranen...

Varför är du en julälskare?
Det härstammar nog från att jag har så många fina juliga minnen från barndomens jular. Julgodistillverkning med pappa, besök på Gamla stans julmarknad i Stockholm, julklappsshopping på PUBs julavdelning, pepparkakshustillverkning med mostrarna och pepparkaksbak med mormor, en snöig jul hos farmor i Boden, en burk med hemmagjort julgodis från en kompis och morgonjulklappar på julaftonen, en hemmagjord chokladkalender på köksväggen, gamla pappersjulbonader på väggarna och den hemsydda jultomten under granen. Mina föräldrar ansträngde sig verkligen för att vi skulle få fina jular och sedan dess har tankar på julen alltid fått mig att må bättre. När jag har haft problem med hälsan har det verkligen hjälpt att fokusera på juliga saker och få glömma bort det jobbiga en stund.

Topp 3: det bästa med julen?
Stämningen/pyntet: Det är så underbart att till exempel under hundpromenaderna gå och titta på alla juldekorerade fönster.
Julmyset: Att sitta i soffan i lugn och ro med hundarna omkring mig och njuta av en fin julgran och julstjärnor i fönstret medan jag mumsar på en lussebulle och tittar på en julfilm...
Människorna: Det känns som om människor är gladare, trevligare. och vänligare runt julen vilket verkligen behövs i våran moderna värld.

Har du någon annorlunda jultradition?
Vi (jag, syrran, svågern, syskonbarnen och mina hundar) brukar ha ett julklappsspel hos min mamma i början på december med massor av julklappar och glada skratt. En tradition vi alla tycker är trevlig. Sedan brukar jag ha en paketkalender till hundarna, eftersom de älskar att öppna paket!

Varför bloggar/instagrammar du om julen?
Framför allt för att det gör hösten roligare och ger mig massor av julkänslor. Julbloggen och vänskapen med andra julälskare har blivit en del av mitt julfirande, och gör att jag känner mig mer tillfreds när julen är slut. Julbloggen hjälper mig liksom att få ut maximalt av julen. Sedan är det ju förstås alldeles underbart att ha ett forum där det är heeelt OK och helt normalt att 'prata' om julen året om och längta efter snö i augusti.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag börjar ofta prata om och planera den kommande julen på sommaren, och det kan hända att jag redan då börjar tillverka julklappar... Som tur är är min familj väldigt förstående och har överseende med mig, haha. På hösten förutsätter jag att allt man gör är förberedelser inför julen.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Planera och skriv listor på allt...julbak, julklappar, julmat med mera. Och spela mycket julmusik!

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga om julen?
1. Bara kör! Nedvärdera inte dig själv och släpp alla prestationskrav. Tänk dig att du skriver för dig själv; då kan det aldrig bli 'fel' eller 'dåligt'.
2. Skriv om sådant som intresserar dig; då blir dina inlägg mera äkta och personliga.
3. Försök hänga med på andra julbloggares utmaningar och jullistor med mera och kommentera mycket på andra julbloggar. Då är det lättare för andra julbloggare att hitta din julblogg och lära känna dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar