Sidor

måndag 23 september 2019

En lista med julfrågor

Idag tar jag mig an en lista med julfrågor som jag hittade på bloggen Julstämning hos oss.

Har du någon julsak som ligger dig varmt om hjärtat?
Det är nog min lilla tomteängel jag fick i julklapp av min mamma någon gång i mitten av tonåren (tror jag). Det är därför hon får pryda en del av headern till bloggen.

Vad är det bästa med julen?
Den mysiga stämningen med tända ljus och gemenskap med familjen

Vad måste finnas på julbordet?
Rödbetssallad.
 
När börjar du köpa julklappar?
I november någon gång.
 
När börjar du planera inför julen?
Det gör jag nog lite i smyg hela året, men mest framåt september.

Vad dricker du helst fram till och på julen?
Jag är lite svår när det gäller det där. Dricker varken kolsyra eller alkohol och gillar inte när det är för sött. Vatten går bra! Fast till jul blir det gärna någon mugg glögg för stämningens skull.

Var firar du jul helst, hemma eller borta?
Hemma hos mamma och pappa!


Brukar du ha doftljus eller vanliga?
Vanliga, blir lite för mycket med all doft.

Har du något tips för att få hemmet att dofta jul?
Öppna en clementin eller baka med saffran eller pepparkakskryddor.

Delar ni ut julklappar innan Kalle Anka eller efter?
Efter.

Brukar ni ha julrim på julklapparna eller inte?
Ibland får något enstaka paket ett rim, men det är sällsynt.

När börjar du julpynta?
Adventspyntet dyker upp veckan innan första advent, sedan kommer julpyntet lite i taget under december.

När börjar du pynta granen?
Någon gång i veckan innan julafton. Vi är inte hemma så mycket under julen så då vill vi hinna njuta av granen en bra stund innan julafton!

Vill du ha snö på julen eller spelar det ingen roll?
Helst snö! Men gärna inte på vägarna när alla är ute och åker mycket.

Låter du prydnader stå framme när du tar fram julsakerna eller plockar du undan dem och gör plats för tomtarna m.m.?
Jag har knappt några prydnadssaker när det inte är jul. Mest blommor, så de kan få maka lite på sig när tomtarna hoppar fram.

1 kommentar:

  1. Vad kul att fler tar sig ann jullistan. Roligt med alla olika svar :) Vilken fin tomteängel du fått av din mamma :)

    SvaraRadera