Sidor

söndag 22 december 2019

Lucka 22: Veckans julälskare - Julglans

Årets sista julälskare är @julglans som kör julpynt extra allt! Kolla till exempel in hennes trappräckespynt eller julgran.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Glad, kreativ och stämningsfull.

Varför är du en julälskare?
Julen är en magisk tid när jag kan gå all-in och dekorera och pynta hur mycket jag vill! Så länge jag kan minnas har jag älskat julen. I början av 80-talet bodde jag med min familj i Houston, Texas,
och då fick jag uppleva en helt annan jul än den vi har här hemma. Det har präglat mig och jag hämtar gärna inspiration från USA och även från Tyskland. Min faster bodde i Lübeck och som barn fick jag så fint pynt av henne och hon gjorde en kalender med små paket till mig. Jag tror att det är den härliga barndomskänslan jag vill hålla fast vid och även ge mina egna barn.

Topp 3: det bästa med julen?
1. Att skapa julstämning med dekorationer och pynt.
2. Återkommande traditioner och att umgås med nära och kära.
3. Att bara få vara ledig och ladda batterierna inför året som kommer.

Har du någon annorlunda jultradition?
Det är kanske inte så annorlunda men vi har i många år firat lilla julafton den 23 december och det har nu blivit den dag jag ser fram emot allra mest, lugnet före stormen med släkten den 24:e. Bara vår lilla familj som umgås, spelar spel, tittar på film, myser och julbordet står dukat hela dagen. Precis när klockan slår tolv på natten till julafton öppnar vi våra julklappar.

Varför instagrammar du om julen?
För att det är så himla kul! Hade jag vetat hur kul det är hade jag börjat instagramma för länge sedan. Jag har ju alltid julpyntat mycket och nu kan jag dela med mig till dem som vill följa. Jag är så tacksam för all respons jag fått och så himla glad att jag upptäckt att det finns andra som gillar julen lika mycket som jag gör. Nu känner jag mig inte ensam om att vara lite extra jultokig, det finns väldigt många fina julkonton att följa!

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Inte jättemycket tror jag. Men jag planerar tidigt och köper gärna saker på rea i januari som jag kan använda nästa jul. Och jag älskar att besöka julbutiker utomlands. En favoritbutik är Käthe Wohlfart på Kürfurstendam 225 i Berlin, där finns massor av julpynt året runt!

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Mitt bästa tips är att börja tidigt och att göra lite i taget. Då har man något kul att se fram emot varje dag, stressen minskar och du får njuta av uppladdningen inför jul mycket längre.

3 tips till den som vill börja instragramma om julen?
- Gör din egen grej och använd gärna egna bilder. När man får följare är det lätt att tänka “undra vad de vill se” och självklart vill man fortsätta lägga upp sånt som andra gillar. Men det är ditt hjärta som ska styra, det ska kännas bra och de som följer dig väljer ju faktiskt att göra det för att du gör din grej på ditt sätt.
- Var beredd på att det tar tid. Var så aktiv du kan men låt inte kontot i sig bli ett stressmoment, det ska vara kul! För mig har det också tagit tid att sätt mig in i hur Instagram funkar för jag hade inte så bra koll innan. Men det är spännande och värt varenda sekund!
- Följa andra julkonton och interagera med dem. Att ha ett julkonto är såpass nischat att det blir en speciell stämning bland de som håller på. Det känns som att man fattar varandra. :) Just det kan jag säga var en stor bonus för mig, att hitta andra som gillar julen lika mycket. Uppladdningen inför jul har blivit ännu roligare nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar