Sidor

söndag 8 december 2019

Lucka 8: Saffransbollar (veganska och glutenfria)

"Veckans julälskare" uteblir tyvärr idag eftersom jag inte fått tag på någon att intervjua. Som kompensation bjuder jag på ett recept på saffransbollar som jag testade för första gången igår. Jag gjorde dem enkelt veganska (genom att byta ut smöret mot mjölkfritt smör och mjölken mot vatten) och glutenfria (genom att använda glutenfria havregryn) men utgick från ett recept från Fredriks fika:

Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
0,5 g saffran
2 msk mjölk
7 dl havregryn
pärlsocker till att rulla dem i (jag föredrar riven kokos)

Gör så här:
1. Rör ihop smör, socker och vaniljsocker.
2. Blanda saffran med mjölken för att få ut färg och smak.
3. Blanda i havregryn och häll på saffransmjölken och blanda väl.
4. Rulla små bollar som du sedan rullar i pärlsocker.

Det blir cirka 30 stycken. Jag har sett andra recept med mandelmassa eller grädde. På Fredriks blogg finns även en variant med pepparkakskryddor istället för saffran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar