Sidor

onsdag 9 september 2020

Några juliga datum 2020

Det dröjer visserligen ett tag innan det här blir aktuellt men för alla de som vill planera och ha koll tänkte jag att vi skulle spana in några juliga datum. Här blandar jag dagar som de flesta känner till med sådant som kanske är nyheter för en del. Det finns i alla fall mycket att fira och uppmärksamma!


Fjärde minusadvent infaller fyra veckor innan första advent vilket i år är 1:a november. Ni som följt mig ett tag vet att jag gillar att dra ut på adventstiden genom att fira minusadvent och i år lär inte vara något undantag. Jag brukar fira med att tända fyra värmeljus och äta tomtegröt och annat juligt till frukost. Någon mer som firar minusadvent?

Tredje minusadvent äger rum veckan efter, den 8:e november. Då plockar jag bort ett av värmeljusen och tänder de tre resterande.

Andra minusadvent infaller 15:e november.


19:e november infaller amaryllisens dag.

Första minusadvent firas en vecka innan det "riktiga" adventsfirandet drar igång, nämligen den 22:e november.

1:a advent infaller i år den 29:e november. Att vi tänder första ljuset redan i november drar ju ut på adventstiden ännu lite mer.

1 december drar alla julkalendrar igång men det är även glöggens och brandvarnarens dag, så passa på att testa brandvarnaren innan du tänder ljus och glöggfikar.

2:a advent infaller den 6:e december.

9 december är det pepparkakans dag.


12 december är det julstjärnans dag. Oklart om det menas en elektrisk eller en växt - så varför inte fira båda?

Luciadagen, 13:e december, infaller en söndag och samma dag firar vi 3:e advent.

18 december är det alla jultröjors dag. Denna dag infaller tredje fredagen i december varje år. Klädvalet bör väl därför vara givet? ;)

21 december firar vi skumtomtens dag.


4:e advent firas den 20:e.

Julafton är i år på en torsdag, juldagen en fredag och annandag jul därmed en lördag.


Har jag missat någon mer eller mindre viktig dag?

2 kommentarer: