Sidor

söndag 27 september 2020

Veckans julälskare - Mina juliga tankar

Det har blivit dags att presentera årets första julälskare! Det är Michelle som bloggar på Mischa Karos julsaga, driver instagramkontot Mina juliga tankar och som precis startat podden med samma namn. Hon bor just nu i Australien och har alltså sommarvärme lagom till jul.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Pysslig, semi-traditionell och russinfri. 

Varför är du en julälskare?
Jag vet inte vart det kommer ifrån men julen har, så långt jag kan minnas, alltid gjort mig glad och pirrig. Min mamma och mormor vet jag pysslade, bakade, dekorerade och firade julen stort när jag var liten. Idag har mamma kanske dragit ner på sin jul-växel lite men det är nog bara för att min växel har skruvats upp så mycket, haha. Hur kan man inte älska julen?
 
Topp 3: det bästa med julen?
Svårt!! Då får jag nog säga 1) Snö, 2) Familjemys och 3) Dekorationer. Eller nej ... bakverken! Eller åh ... svårt!!
 
Har du någon annorlunda jultradition?
Annorlunda vet jag inte men jag skulle vilja införa en ny tradition där vi gör egen julglögg samt att vi ska skriva ett brev där vi funderar på året som varit och påminner oss om lärdomarna, kärleken och vad vi är tacksamma för. Detta brev ska vi sedan läsa upp på julafton inför familjen. Tycker jag skulle vara fint.
 
Varför bloggar/instagrammar/poddar du om julen?
För att jag måste få ur mig all jul som bubblar i kroppen. Familjen och vänner delar inte min glädje till julen på samma nivå om man säger så, haha. Sedan är det roligt att känna
samhörighet med andra jultokar.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag tittar på julfilmer året om och nynnar på julmusik. Ibland kan jag baka lussekatter mitt i sommaren.

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
Att fundera på vad man vill ha ut av julen. Det ska inte vara stressigt och det måste inte vara som ”alla andra”. Våga göra julen till din egen och gör sådant som du tycker är roligt.
 
Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja blogga/instagramma om julen?
Åh, bra fråga! 1) GÖR! Börja bara, allt måste inte vara perfekt i början, 2) Inspireras av andra utan att kopiera rakt av, skriv från din egen vinkel och känslor och 3) Ha kul! Uppdatera när du vill.

1 kommentar: