Sidor

tisdag 10 december 2019

Lucka 10: Veckans julbok: En sång för Hedda



Jag blev kontaktad av författaren Annika Estassy som undrade om jag ville läsa hennes nya julbok. Jag sa ja direkt! Det är en fristående uppföljare på Gröna fingrar sökes som jag inte läst men det hindrade mig in att förstå En sång för Hedda.

Lina önskar att hon kunde åka till Buenos Aires på tangoresa över jul istället för till gästgiveriet hennes domderande mamma driver. Mamma Hedda som alltid ska bestämma och aldrig är sen med att uttrycka sin missbelåtenhet över att dottern fortfarande inte skaffat man och barn. Men lagom innan jul blir Lina uppsagd och hennes döde pappa dyker plötsligt upp. Samtidigt kämpar Hedda för det konkurshotade gästgiveriet och sonen Jesper som inte vill ta hand om ekonomin och verkar ha allt för mycket att göra hemma. Det verkar inte bli en lugn och fridfull jul.

Hur många har inte drömt om att fira jul i en röd, julpyntad stuga i ett snöigt landskap i norra Sverige? Med den miljön får i alla fall jag julkänslor trots att det var grått och trist ute när jag läste. Det är mycket vinter och en hel del matlagning inför jul. Det dricks glögg och funderas lite kring julklappar. Jag får mycket mysiga bilder av omgivningarna men hade gärna fått del av ännu mer julförberedelser. Vi får följa flera i familjen vilket ger intressanta perspektiv till handlingen. Huvudpersonen Lina är nämligen ganska riktad mot sig själv och sitt eget och det hade blivit tröttsamt att bara hänga med henne. Familjen består av några spretande personligheter som jag tror många kan känna igen sig i, kanske särskilt inför juldagarna.

En sång för Hedda är en riktigt mysig julroman med intressanta doser djup och julfirande. Perfekt i väntan på julen eller när en inte orkar laga mer mat/äta mer godis/hänga med fler släktingar/se fler gråa eftermiddagar. En längre recension finns på min bokblogg.

Första meningen: Skrev människor fortfarande pappersbrev eller var det bara mejl och digitala meddelanden som gällde nu för tiden?

Antal sidor: 335
Förlag: Norstedts, 2019. Tack för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar