Sidor

lördag 14 december 2019

Lucka 14: Filmjölkslimpa med glöggrester

 



Det här brödet bakade jag innan jag hade glöggrester
så det innehåller bara russin i glöggrelaterad väg.
Har du russin och mandel kvar från senaste glöggmyset? Då kan jag rekommendera det här enkla filmjölksbrödet (kolla bara instruktionerna - så enkla!)! Använd de mjölsorter du gillar, senast hade jag rågmjöl och rågkross istället för grahamsmjölet för att göra det lite mer fiberrikt och rapsolja istället för sirap eftersom jag inte hade någon sirap hemma. Det går att variera stort! Kanske kan den sista slatten glögg passa i brödet också?

2 limpor. Ugn: 175 grader

Ingredienser:
7,5 dl grahamsmjöl
7,5 dl vetemjöl
2,5 dl russin
2,5 dl grovt hackade hasselnötter (eller glöggmixen)
2,5 tsk bikarbonat
2,5 dl brödsirap
1 liter filmjölk

Blanda ingredienserna i ovanstående ordning. Grädda brödet i 45-60 minuter på nedersta falsen och låt kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar