Sidor

söndag 15 december 2019

Lucka 15: Veckans julälskare - Julkarameller

 
Veckans julälskare är @julkarameller som har ett konto fyllt av inspiration för pynt, bakning och nyheter inför jul.

Beskriv din julpersonlighet med 3 ord.
Traditionell, sentimental och förväntansfull.

Varför är du en julälskare?
För att göra en längre historia kort: När den första svala nordanbrisen smeker min kind i början på augusti tänker jag på julen. ;)

Topp 3: det bästa med julen?
Vad svårt! Det finns så mycket som är fint med julen, och allt som snurrar runt i huvudet mynnar ut i samma goa julpirr i magen (hehe), men om jag måste välja; Att mysa framför julkalendern med mina barn på morgonen, maten och känslan när man bär hem den nyinköpta julgranen.

Har du någon annorlunda jultradition?
Faktiskt inte. Som den traditionalist jag är (tänk Gustav Svensson i Svensson, Svensson) så följer vi dagordningen på julafton till punkt och pricka! Men om jag skulle välja en tradition som kanske inte alla har så har jag och min sambo börjat med en julbordstradition sedan fem år tillbaka. Vi äter en julbordslunch första veckan i december – varje år.

Varför instagrammar du om julen?
Jag fick idén om att starta ett instagramkonto för att pigga upp mig själv under en lite mörkare period av mitt liv. Man kan säga att det blev min version av att ta ”lyckopiller”. Jag blev också inspirerad av ett brittiskt julkonto som förmedlade vackra och söta julbilder som fick det att skutta till lite i maggropen varje år. Jag hade som mål att förmedla samma känsla till andra men i en svensk version! Sen ville jag även hänga lite med andra som, liksom jag, väntar in julen redan i augusti.

Hur märks det på dig resten av året att du är julälskare?
Jag läser mycket julböcker med mina barn året runt. Helst gamla Bamsejulalbum (älskar Bamse!) men även samlingsvolymer med jultema slinker in på ett hörn. De är så mysiga! Sen har jag en tendens att vilja ”diskutera” julen i början på augusti (stackars min sambo!).

Vilket är ditt bästa tips inför julen?
NJUT! Njut hela december! För mig börjar julen officiellt 1:a december och jag slukar allt: musiken, maten, myset, baket och så vidare.

Vilka är dina 3 bästa tips till den som vill börja instagramma om julen?
- Det är bara att börja! Vill du ha ett personligt julkonto med egna bilder? Vill du ha ett rent inspirationskonto med bilder du lånat från nätet? Eller vill du mixa? The sky's the limit!
- Bra att tänka på innan man lägger ut bilder är:  ”Vilka bilder hade jag velat se i mitt eget flöde?”
- Like:a och kommentera andras bilder som dyker upp i ditt flöde. Det visar att du är en engagerad instagrammare samtidigt som andra instagrammare får upp ögonen för just ditt konto och kanske like:ar tillbaka. Mycket aktivitet på ditt konto är väldigt gynnsamt för instagrams nuvarande algoritm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar